A day dreamer in her dreamland.Fatin,19, ex lawyer-to-be. HAHA

Tuesday 25 October 2011

masterchef malaysia.


bile tgk tajuk entri kali ni egt aku nak cite pasal masterchef tu? mmg TAK la..
aku nak story sikit sepanjang cuti ni aku duk umah sorg2.. hari2..tipulahh.. weekend taklahh
so dgn rasa bosan dan blurr aku pon buat la resepi yg dah lama aku nak buat..
alaaa.. sume org tahu.. senang je.. tutup mata pon bole.
MENU PERTAMA

kek batik

senang kan? korg jangan nak gelakkan aku.
bukan aku tak tau buat tapi takde bahan so tertangguhlaa..

bahan dye senang je..
make sure korg ade

sebuku buttercup
sebungkus biskut marie
satu paket kecik milo
satu tin kecil susu pekat
2 sudu besar gula
2 sudu koko
kismis

tiga bawah tu takde pon takpe

then 
1.patah2 kan biskut tu. tak kesah la nak patah kecik mana
2.cairkan buttercup dalam kuali ke periuk ke
3.dah cair masukkansume bahan2 kecuali biskut
4.kacau sampai likat
5.then masukkan biskut.kacau.kene cepat sebab nanti dye keras
6.masukkan dalam loyang yg da sapu planta.
7.panat2kan.then simpan dalam fridge.siap! :)

ni lah hasil aku buat.. tinggal sikit seba sume da kebas awal2..




so berjaya!

the second one is

murtabak meggi

ade yg tahu,ade yg takk..
tapi bnde ni aku belajar mase kat skolah dulu.. masa PUM(persatuan usahawan muda)
mmg makanan org bujang giler.. tak mcm murtabak ponn..
haha..

bahan2 dye..

sebungkus meggi (klu nak byk buat la byk)
1 biji telur
secubit garam

cara2 nak buat
 1.rebus meggi samapi kembang
2.toskan. 
3.pecahkan telur dan pukul la.
4.masukkan perencah meggi tu dlm telur tu.
5.kacau.
6.masukkan meggi.kacau hingga sebati.
7.masak atas kuali.
7.korg tekan2 sikit biar besar.
8.dah masak.angkat.

senangkan?
nilahh hasilnya.. 
taraa...


dah makan byk baru egt nak amek gamba.haha


tu je lahh.. okay bye!








No comments:

Post a Comment